Beestenboel!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Coomans - WaarBenJij.nu Beestenboel!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Coomans - WaarBenJij.nu

Beestenboel!!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Even een verhaal om jullie op de hoogte te stellen van mijn avontuur naar Galibi. Voor diegene die nog nooit van Galibi hebben gehoord, begrijpelijk hoor :)Galibi is een strand tevens natuurreservaat, aan de noordelijke oost kant van Suriname waar uitgerekend in april de zeeschildpadden hun eieren komen leggen!! Een hele busrit gemaakt om in Albina aan te komen. ( Albina is de grensplaats van Frans Guyana en Suriname). Voor de oplettende lezers :) met Pasen aan de west kant van Suriname bij Guyana en vorig weekend aan de oostkust bij Frans Guyana, heel apart! Tijdens de lunch zat ik naast een Koreaanse familie die ineens allerlei Koreaanse hapjes op tafel toverde…heerlijk sushi gegeten (vegetarisch :)) en een soort platgeslagen pompoen oliebol, was echt lekker! Gezellige mensen ook al konden zij moeizaam engels en tsja ik geen Koreaans…
Op Albina de boot naar het plaatsje Langemankondre genomen, een plaats op Galibi, waar we verbleven in een guesthouse. Beetje gerelaxed in de middag, lekker gegeten natuurlijk en daarna een rondleiding gekregen door het indianendorp. Prachtig strand met palmbomen, maar de echte afsluiter van de middag de Galibi Zoo!!
Even onder een poortje door en we stonden in de Zoo, haha een openlucht zoo! Heel apart geen hekken of iets. Meteen kregen we een luie luiaard in onze handen, schattig! Daarna was de dierentemmer haha, op zoek naar vrijwilligers die een boa constrictor om hun nek wilde hebben. Nou ik wel hoor :) Even geposeerd met de slang natuurlijk, was verbaast hoe sterk die beesten nog zijn!De rondleiding ging nog langs de kaaimannen, schildpadden, wildzwijnen en het leukste was een klein aapje die constant een show gaf in de bomen.

Helaas begon het snel te schemeren waardoor het aangeraden werd de Zoo te verlaten…
Na een lekker cassavesoepje alle spullen gepakt om rond uurtje of 8 in het donker te vertrekken richting het strand van Galibi waar de zeeschildpadden hun eieren leggen. In het pikkedonker met ze allen muisstil in het bootje, anders schik je de zeeschildpadden af. Aangekomen op het strand meteen op ‘jacht’ naar de zeeschildpadden. Meteen raak hoor!Alleen even moeten wachten tot de schildpad gesetteld was om de eieren te kunnen leggen. Nou het waren er ongeveer 180, niet normaal,ze bleven maar komen. Om de beurt paar foto’s mogen maken,zonder flits dus de foto’s zijn beetje onduidelijk maar we mogen de schildpadden natuurlijk niet storen...sorry!Een tweede schildpad was bezig met het bedekken van de eieren, ook erg apart om te zien. Ze zijn echt onwijs groot en sterk. Het was alleen wel duidelijk te zien dat de schildpadden zich helemaal uitputten om de eieren te kunnen leggen. De kuilen die ze graven zijn wel haast een meter diep. Helaas was het al weer tijd om terug te gaan naar het guesthouse. Het was echt prachtig om de zeeschildpadden te mogen zien, schijnt ook wel eens voor te komen dat ze er niet zijn ( als vrouwen ongesteld zijn blijven de schildpadden weg, volgens de indiaanse bevolking). De volgende dag stond de tafel al gedekt, met heerlijk fruit en broodjes, erg goed verzorgd! ’s Middags de tijd gehad om lekker op het strand te liggen of te zwemmen. ’s Middags bij aankomst in de stad opgewacht door de avondvierdaags. Jeetje wat maken de Surinamers er werk van!Echt mooie kostuums en allemaal begeleid door Surinaamse muziek! Bleef maar foto’s maken, elke groep had weer een ander thema. Veel mensen liepen ook in traditionele kleding, wat ook erg was om te zien. Thuis aangekomen de foto’s snel op de computer gezet of ze eens goed te bekijken.
’s Avonds bij het beroemde Chinese restaurant gegeten genaamd Lucky Twins, jawel Brace & Clarence Seedorf heeft er zelfs gegeten,haha!Zit je bij de Chinees kom je toch ineens de Koreaanse familie weer tegen. Enthousiast kwam hij zijn email adres brengen om foto’s uit te wisselen van Galibi. Hij heeft een super camera met driedubbele lens dus was wel de moeite waard om ook zijn foto’s van de zeeschildpadden te zien. Staan we buiten op de taxi te wachten komen we ze nog een keer tegen. Worden we uitgenodigd door de familie om te komen eten in een typisch Koreaans restaurant! Uiteraard niet geweigerd dus wij de volgende dag vrezend over levende beesten en rauwe vis naar Lee’s Korean Restaurant. Heel vriendelijk ontvangen door de familie en heerlijk gegeten. Lekkere knoflookgarnalen besteld, gewoon rundvlees, varkensvlees en nog een Koebi (vis)gegeten. Het leukste van al was het draaiplateau in het midden van de ronde tafel. Je kon pakken van alles pakken dus natuurlijk van alles een beetje geproefd. De Koreaan had al cd-tjes gebrand met de foto’s van Galibi dus aardigheid ten top!In gebrekkig engels gesproken over van alles en nog wat. Wat blijkt nou Simone is Koreaans merkijs, haha!10 maal bedankt voor het lekkere eten namen wij afscheid van de familie die lid is van de Koreaanse kerk, de paparazzi Koreaan was de dominee!

Dinsdag besloten om naar de Colakreek te gaan. Onderweg bij een indianendorp gestopt om te zien hoe op traditionele manier stenen potten worden maakt. De mensen zijn de hele dag bezig met het maken van potten, maskers en dergelijke. Daarna door naar de Colakreek. Dat is een recreatiepark gebouwd bij een kreekje met water wat heel erg op Cola lijkt, komt door de bladeren die in het water gevallen zijn.

Maarja naast alle leuke dingen die we doen zijn we ook heeel hard aan het werk om alle gegevens van het onderzoek te verwerken en te analyseren., dus vinden we dat we deze tripjes ook een beetje verdienen :)

Kreeg van de week ook bij thuiskomst een leuke verassing!POST! Thnx San,marijk,es,yf,jorik en opa en oma kastelein!Echt Super!dankje wel!De foto van kleine Stijn is echt super hoor sanne en marc!Mark je kaart komt vast deze keer aan hoor :)

Heel erg bedankt voor de leuke berichtjes op mijn site!

Liefs Simone

• 03 April 2008 - 17:53

Elly&Arie:

geweldig stukje weer!en wat ben je bruin geworden.Mark gaat dadelijk gelijk onder de zonnebank, want hij vindt dat t niet kan, jij bruiner als hij.hahaha De foto's zijn harstikke goed gelukt van de schildpadden.Lijkt me geweldig om zoiets mee te maken.Enne leuke foto van je op de site van Bea, een slapend prinsesje. We hebben vreselijk gelachen :-)Nog effe genieten en dan ben je weer thuis, we missen je. dikke kus van de Meursjes

• 03 April 2008 - 18:21

Yffie:

Si, ik geniet weer van je verhalen.Je ziet er goed uit!Vind je de kaart leuk?
    Kan niet wachten om je weer te zien.
    Liefssss yfff

• 03 April 2008 - 19:28

Guus:

Wat zie je een mooie dingen om jaloers van te worden. Hier is het lekker koud, echt Hollands weer, dat zal nog een paar weken duren.

Ben je al aan het aftellen? Nog een paar weken en dan ben je al weer thuis. Zenna mist je... en wij ook natuurlijk.

• 03 April 2008 - 20:51

Manon:

Hey Moontje
    Echt superleuk die schildpadden! Leuke foto;s ook. denk ik wel bijzonder om een keer van dichtbij mee te maken!
    Hier gaat alles zijn gangetje. Paarden bij ons op stal hebben de lente in hun bol, dus als je geluk hebt is het mooi weer als je terug komt :D
    veel plezier nog en tot snel kus non

• 03 April 2008 - 21:01

Manon:

Hey Moontje
    veel plezier nog en tot snel kus non

• 04 April 2008 - 20:14

Marijke:

Hallo Simone,
    Geweldig hoor wat jij daar allemaal meemaakt. Erg leuk om je verhaal iedere keer te lezen en de foto's te zien. Sterkte nog met de laatste lootjes van je stageklus. Tot het volgende verhaal?!?!
    Groetjes hier vanuit Hellevoetsluis, Marijke