Ei ei ei, pasen is nabij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Coomans - WaarBenJij.nu Ei ei ei, pasen is nabij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Coomans - WaarBenJij.nu

Ei ei ei, pasen is nabij!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal!

Zo weer eens een berichtje uit Sweetie Sranan!
Afgelopen week hebben we heel veel van de Surinaamse (bedrijfs) cultuur geproefd. Het algemeen bekend spreekwoord no spang (maak je niet druk)lijkt niet altijd even makkelijk :) Het opzetten van ons onderzoek (lees: enqueteurs selecteren,trainen, akkoord luchthaven/immigratiedienst, transport regelen, plannen en begroten) loopt niet altijd zoals gewenst, maar niet gevreesd we kunnen (o.v.b) woensdag beginnen! Het is een hele drukke periode, maar na deze periode wordt het nog drukker :)
We zullen alle vertrekkende vluchten 2 keer moeten enqueteren (voor de betrouwbaarheid). Ervan uitgaand dat er zo'n 18 vluchten per week vertrekken....In ieder geval het houdt ons van de straat...haha No Spang toch!!

Vorige week zaterdag heerlijk weer gehad! 'S morgens maar even gewinkeld (tassen en slippers walhala) en 's middags lekker bij het Hotel Residence Inn bij het zwembad gelegen. In ZsaZsaZsu (discotheek) hard gelachen, omdat hier naast de dj iemand mee staat te trommelen op de beat!Ook echt hoorbaar!haha dat zie je denk ik alleen maar hier in Suriname!Verder 2 chinezen uitgelachen, omdat die probeerde indruk te maken op ons (lees: leek meer een chinese paringsdans!)

1 maart hebben wij een Commewijne tour gehad. De Commewijne/dolfijnen tour is een dagtour naar de plantages van Suriname.Eerst met de bus naar Leonsberg, waar we konden overstappen op de boot. Bij de monding van de Suriname en Commewijne rivier hebben we dolfijnen kunnen zien!De dolfijnen waren nieuwsgierig en kwamen op het fluitje af van de gids. Na de dolfijnen zijn we gevaren naar Braamspunt.Een prachtig wit strandje met maar een paar inwoners. Met de boot weer verder naar de Plantage "Rust en Werk".Na een rondleiding heerlijk Javaans gegeten bij mensen thuis. Als laatste onderdeel van de dag hebben wij de Plantage "
Nieuw Amsterdam" bezocht. Het openluchtmuseum en de gevangenis die tot 1982 nog gebruikt werd waren erg indrukwekkend. Bij de oversteek naar de Leonsberg toch maar even in de boot gebleven, want de schouders gingen wel erg veel zeer doen(lees: gewoon knalrood).

Het was erg leuk om meer van het land te zien en te horen!

Alhoewel we het erg druk hebben en krijgen met het onderzoek heb ik een planning gemaakt voor de dingen die ik echt gezien wil hebben van Suriname.
In de planning zit als volgt:
- Commewijne/dolfijnentour (1/3)
- Blanche Marievallen (21/3)
- Galibi (1/4)
- Brownsberg/Isadou/JawJaw (18/4)

Verder indien de tijd het toelaat :)
- White beach
- Cola kreek
- Jodensavanna
- Palumeu

Probeer elke keer weer alles op mijn site te zetten en jullie te vertellen wat ik allemaal gezien heb!Bedankt voor alle berichtjes en hoop dat alles in Nl ook prima gaat (ondanks de storm enzo).

Verder hebben wij een aantal zaken op een rijtje gezet voor jullie:

Wisten jullie dat:
* Vorige week woensdag de eerste Hollandse post is gearriveerd?
* Simone een leuke IB-groep brief kreeg, precies waar ik op zat te wachten...haha?
* Simone een hele avond naar alle journaals heeft gekeken om het weer te zien?
* Het weer vervolgens bij geen enkel journaal kwam?
* Het de volgende dag wel eindelijk schitterend weer was?
* De scheten van de overbuurman zo hard zijn dat je ze bij ons kan horen?
* De andere overbuurman echt een sjakie is die heel de dag rond loopt in een wit sportbroekje met een bruine vlek op een verdachte plek..?
* Dat de reclame voor shampoos als volgt gaan: He meisje je haar is zo plat als een trainings-beha, probeer...?
* Wij, naast vleermuizen in de muur, twee verliefde salamanders als huisdier hebben?
* De kakkerlakken-teller nu op vier staat?
* Wij minstens een kwartier doen over het dichtmaken van het verroeste slot van het hek, beneden? ( hebben een nieuwe gekregen :) )
* Halverwege onze tweede week, de waterkoker het begaf? (intussen al wel vervangen)
* Wij dus steeds pannetjes met water moeten koken om warm water te krijgen?
* Er dus soms vier pannetjes water staan te borrelen op het gas?
* De titel Ei ei ei, pasen is nabij, hier dagelijks op de radio te horen is als reclame..maar voor wat...

Liefs Simone

• 03 Maart 2008 - 19:02

Arie & Elly :

Heey Simone, eindelijk weer een berichtje van je,we kijken iedere dag op je site,want we zijn zo benieuwd wat je allemaal meemaakt.Leuke excursies heb je op de planning staan, maar dat heb je ook wel nodig, want jullie gaan een paar zware weken tegemoet op het vliegveld.Jij liever dan ik.Maar wat gaat de tijd snel, je bent alweer 3 weekies weg.Nog veel plezier en 'No Spang'. veel liefs en kus van ons

• 03 Maart 2008 - 19:54

Yffie:

Hey meis,Leuk die foto's!!!Je doet het tot nu toe beter dan ik met pics,hihi.Ik denk elke dag aan je..Kan je al bellen daar?Maak als je dadelijk internet hebt even voipbuster.com aan kan je gratis bellen.Veel plezier nog en werkse.Heeeel veel liefs yfje.

• 03 Maart 2008 - 20:01

Guus:

Alles gaat langzaam, maar ja dat wisten we geloof ik wel van te voren. Jullie gaan gewoon door en dat is de manier om je doel te bereiken, heel goed.

Even iets anders, Paramaribo was van de week op de NL TV met een flimpje over de opening van de eerste echte NL frituur, hebben jullie hem al gevonden, of is het Surinamse eten gewoon lekkerder?

• 03 Maart 2008 - 21:11

Gabrie:

Hoi meiske,
    Leuke foto's> kan ik aan zien dat je er goed uitziet en dus mijn prakken niet mist en daar ook goed eet.
    Die wasmand komt mij inderdaad erg bekend voor.
    woensdag gaat het echte werk dus beginnen voor jullie. Ik hoop dat er dan ook tijd overblijft voor de voorgenomen excursies.
    Die lijken mij , net als die van zaterdag allemaal erg interessant.
    Meiske, sterkte met jullie project, hou het zelf ook op "no spang" dan kom je er vast wel.
    Veel plezier en een poot van Zenna
    Dikke kus ,Mam

• 04 Maart 2008 - 11:37

Stef:

heey simoon!!
    ziet er goed uit die foto's!! Tijd gaat snel zeker?? Lukt het een beetje met de opdrachten? Hier is het wel stil hoor zonder jou haha..elke keer alleen naar stal! Met de paardjes alles goed..marnix en tig hebben gister een uitje gemaakt richting bonsehoek (lees met ze 2en haha)
    Het nummer waar je gister mee smste..kan ik je daar op bereiken??
    nou meis, veel plezier nog daar en tot snel weer!!

doeii xxx

• 09 Maart 2008 - 11:47

Merel,dieter En Elly:

heey meiss

gaat alles goed daar..
    hiergaat het goed..
    het regend wel af en toe hier..
    we missen je: kom snel terug..
    met de paardjes gaat het goed..

spreek je snel..

groetjes

• 10 Maart 2008 - 11:52

Esther:

hey si, ziet er leuk uit man! Gelukkig dat het weer is omgeslagen, bruin worden is nooit weg! afstuderen is geen pretje, ik leef met je mee haha, maar ja nog fftjes en we hebben dat diploma op zak! geniet lekker van je Surinaamse avontuur, zal aan je denken als ik vanmiddag onder mn parapluutje naar huis loop!

kus xx

• 10 Maart 2008 - 14:59

Marije:

Hoi Simoon! :D
    Wat ziet het er allemaal gaaf uit!
    Leuk om te horen wat je allemaal uitspookt en dat je ondanks het harde werken (waar je nu waarschijnlijk al van start mee bent gegaan) en je drukke planning toch ook nog ontspannende uitjes gaat doen! Vergeet niet te genieten he, ook als je het druk hebt niet! Maar zo te zien gaat dat voorlopig nog hartstikke goed! Erg mooie foto's!

Hier is alles prima, (iig met/bij mij) het weer is hier dramatisch, ookal kijk ik het weerbericht... ;)
    Mijn wintersport was leuk! Erg genoten van de sneeuw, zon en gezelligheid. :)
    Nu weer hard aan de slag met school.

Meis... Veel succes met enqueteren en al je andere drukke bezigheden! Gaat jullie lukken! Maak er wat moois van!

Ik kijk uit (vast net als de rest van alle mensen die deze site bekijken) naar al je andere avondturen/verhalen.
    Je huisdieren de groeten! ;)

Liefs Kuskus!

• 11 Maart 2008 - 03:09

Ellen:

Hi Moontje,
    Zo te horen vervellen jullie je niet daar! Wel druk zo dan he, het afstuderen. Maar wel een hele ervaring. Je foto's zien er leuk uit! Hoezo jaloers??!!
    Kus Ellen

• 11 Maart 2008 - 09:55

Maybelline:

heeey meis,
    leuke en mooie foto's heb je al gemaakt van suriname zeg!! zo te zien loopt alles op rolletjes daar en hoeven we ons geen zorgen te maken hahaha, leuk om ook hier te kunnen lezen wat je allemaal mee maak... nou heel veel plezier daar nog het duurd nog maar even (tijd gaat echt snel)

liefs maybelline

• 13 Maart 2008 - 11:11

Anniek:

Hee Simone,

Leuk om zo al je belevenissen te lezen. Je krijgt het nog druk! Hoop dat al je enquetes goed gaan en je onderzoek verder ook. Succes!

-x-
    anniek

• 13 Maart 2008 - 17:24

Janice:

wat een heerlijke foto`s zeg, om jaloers van te worden!!!!
    geniet er nog ff van, je bent al op de helft :-)
    volgende keer sta je weer in de vesting, gezellig met ons!!
    tot snel xx

• 17 Maart 2008 - 19:48

Antoinette:

Hoi Simone.
    Leuk al die verhalen zo te lezen van wat je allemaal meemaakt. Zul jij bij thuiskomst onze Nederlandse luxe weer waarderen.
    Ik ben afgelopen zaterdag (15/3) in jouw plaats naar Blof/Kodo geweest. Je wordt wel gemist hoor. Mark is de dagen al aan het aftellen!!!
    Werkse, maar geniet er ook nog maar van.
    Groetjes, Antoinette Mersie